Застава 101, популарни „Стојадин” пре три дана прославио је 50. рођендан, пише лист “Политика”.
У Београд је стигао 16. априла 1971. године, а представљен је на Сајму аутомобила, подсетио је портал АутоРепублика.
Предсеријска производња је почела 16. новембра исте године, док су први примерци склопљени као резултат масовно организоване производње, а сишли су с производне траке 25. априла 1972. године. Проширење фабрике је каснило, па су у оне ране примерке уграђивани Фијатови мотори и то не само из Италије већ и они које је Фијат производио у Аргентини и Колумбији.
„Стојадин” се производио све до 21. новембра 2008. и у том периоду је из крагујевачке фабрике изашло 1.045.458 аутомобила, што га чини најпродаванијим моделом Заставе у историји.
Ова марка аутомобиле је највише купаца имала 1979. године када је испоручено 88.918 возила, али је његова популарност нагло опала када је дебитовао Југо.
Примера ради, првих милион возила је продато до 1991. године, што говори о томе да је током последњих 18 година производње тек нешто више од 45 хиљада купаца изабрало „Стојадина”.
Током 38-годишње производње мало се изменио, посебно с дизајнерске стране и то се десило, рецимо, кад су се појавили коцкасти фарови и пластични браници.
Такође, постојале су верзије са троје и петоро врата, као и оне с неколико пакета опреме, а најпознатија је модификација са 1,3-литарским мотором који је имао 73 коњске снаге, преноси Танјуг.
Поред свима познате ознаке Застава 101, „Стојадин” се продавао и као Југо Скала 55/65 и Застава/Југо 311/511.
Извозио се и у Немачку, Француску и Велику Британију, а могао се видети и на путевима држава источног блока.
Данас чувеног “Стојадина” ретко где можемо видети. Он је остао прави симбол краја 20. века и сведок једог минулог времена.
Извор: Политика