Telesni post podrazumeva na uzdržavanje od hrane životinjskog porekla, grešnih misli i hedonističkog ponašanja kao što je korišćenje duvana i alkohola. Duhovni post podrazumeva iskrene molitve, dobočinstva, ljubav prema bližnjem i ostale hrišćanske vrline.
Gospod i Apostoli su svoj telesni post uvek sjedinjavali sa duhovnim tako što su se udaljavali od sveta, neprekidno se moleći. Zbog toga i Crkva, osim telesnog posta, zahteva od nas i duhovni post koji podrazumeva molitvu i ostala dela hrišćanske ljubavi.
Prorok Isaija je rekao “Posteći, braćo, telesno, postimo i duhovno”. Crkva nas opominje ovim rečima da je potrebno da u vreme posta: razrešimo svaki osnov nepravde, pocepamo sve nepravedne zapise, damo hleb gladnima, uvedemo u dom svoj siromahe i bezkućnike da bismo od Hrista Boga primili veliku milost.
“Neka ti post, dušo, danas označi napuštanje greha”. Pravi, istinski post je veza telesnog i duhovnog koja isposnika približava Gospodu. Telesnim postom, strogim uzdržavanjem od hrane i pića, čistimo i osvećujemo svoje telo. Duhovnim postom, primenjujući molitve i vrlinu, čistimo i osvećujemo dušu.
Nije dobro primenjivati samo jedan post. Ko samo telesno posti, taj ne dobija mnogo za sebe. Međutim, i onaj koji se uzda samo u duhovni post, mnogo gubi u svom osvećenju i spasenju. Po rečima ap. Pavla “Nemoguće je istovremeno biti i slastoljubiv i bogoljubiv”. Ko gordo i pohotno narušava telesni post, uzdajući se samo u duhovni, taj time narušava i sam duhovni post post. Ako pravdamo nepoštovanje telesnog posta svojim duhovnim delima, znači da gordo gledamo na svoja dela i u toj gordosti gubimo opravdanje pred Bogom.
Mnogo je bolje i spasonosnije smireno se povinovati glasu Crkve, uzdajući se u milost Božiju koja se na smirene uvek izliva, nego svojim mudrovanjem narušavati odredbe Crkve, koje su nam spasonosnije i shvatljivije srcem, nego gordim mudrovanjem.
PROČITAJTE JOŠ: Pripremite se za četrdeset posnih dana
izvor: svetosavlje.org