Reč strndžanje poreklom je iz rumunskog jezika, a znači grljenje, odnosno, milovanje. Dakle kako sama reč kaže, mladići i devojke su se ljubili, grlili i milovali i to svako sa svakim, sve do zore.
Ovaj običaj je vezan za istočni deo Srbije, tačnije, predeo oko Negotinske krajine. Ovaj davni običaj bio je neka vrsta pripreme za brak mladića i devojaka. Naime, pod, kako se govorilo, strogom kontrolom roditelja, mladići i devojke, stasali za brak, odlazili bi u obližnju pećinu kad padne mrak i tu se grlili, ljubili i milovali do jutra.
Strndžanje je podrazumevalo sledeće:
Da svaki momak može biti sa svakom devojkom koja se tu nalazila i obrnuto. U strndžanju su često učestvovali i stariji, koji bi dovodili svoju decu na ovu “pripremu” za brak. Često bi se događalo da su majke prosto gurale ćerke u naručje mladićima, a zatim bi se i same rado priključile ovom ritualu. Zanimljivo je bilo da su devojke, koje su rado i često učestvovale u strndžanju bivale poželjnije i često su se bolje udavale od onih koje nisu učestvovale u ovom ritualu.
Na obim okupljanjima mladi su ponekad donosili i životne odluke, jer se, ako roditelji dozvole, naravno, prilikom strndžanja rađao i poneki brak. Ali, ono čega nije bilo, to su vanbračna deca, jer je celo dešavanje bilo pod kontrolom strogih moralnih pravila.
U selima nadomak Homolja, ovaj običaj se sporvodio malo drugačije.
Naime, u strndžanju je mogao da učestvuje ko god je hteo iz sela – i stari i mladi, i device i one koje to nisu, otac i ćerka, sin i majka. U jednu pećinu nadomak sela, najstariji muškarac uđe i zapali vatru koja će moći da traje celu noć, da bi ugrejali pećinu i da bi ljudi mogli da se vide. Uslov za učesnike strndžanja je da svi nose maske i da se ne zna ko je ko. Takođe, svi su morali da šapuću.
Zatim su se birali ljubavnici, najčešće po figuri. Za razliku od sprovođenja ovog običaja oko Negotina, ovde su seksualni odnosi bili dozvoljeni. Svako bi opštio sa svakim ko se nađe u pećini. Ujutru bi se maske dobro skrivale, da se ne bi saznalo ko je sa kim bio, jer je često dolazilo i do incesta. Svake godine pravila bi se nova maska.
Ovaj običaj u Homolju su svi jedva čekali, jer su na taj način doživljavali neku vrstu oslobođenja.