Mokru goru treba posetiti iz više razloga: zbog vožnje čuvenom “Šarganskom osmicom”, zbog “Drvengrada” na brdu Mećavnik, divnih šetnji duž Belog Rzava – tako nazvanog jer je njegovo dno “popločano” belim šljunkom, a možda i zbog četiri nove ski staze na obližnjem vrhu “Iver”.
Turistima je od svega možda najuzbudljivija vožnja originalnim “Ćirom” kroz četinarske šume Šarganskog brda, dok pruga zavija i pletući osmicu vraća putnike na početnu stanicu. U Evropi nema pruge sa takvim nagibom terena i tolikim brojem tunela i mostova na tako kratkoj trasi.
Istorijat izgradnje Šarganske pruge je neobičan i obavijen legendama –
Ovaj veličanstven poduhvat je plaćen mnogim životima. Gradnju su započeli Austrijanci 1916. godine ali nakon izgradnje samo 9 kilometara, prilikom probijanja tunela dolazi do obrušavanja brda i oko 200 italijanskih i ruskih zarobljenika – radnika, ostaje pod kamenom lavinom a izgradnja se prekida.
Gradnju pruge posle rata nastavila je kraljevina SHS. Jednom zarobljenom austrougarskom inženjeru osuđenom na doživotnu robiju ponuđeno je da projektuje prugu, a da kao nadoknadu bude oslobođen kazne. Ekipe koje su kopale šarganski tunel sa obe strane nisu se, međutim, srele na sredini, zbog čega je razočarani inženjer izvršio samoubistvo. Jedan od njegovih kolega vrlo brzo uočava grešku u proračunu i rad se nastavlja. Samo dan nakon smrti inženjera, tunel je probijen a pruga je, kao graditeljsko čudo, puštena u rad 1925. godine.
Pola veka je mali Ćira kloparao povezujući Užice preko Višegrada i Sarajeva sa Dubrovnikom. Međutim godine 1974…
Te 1974. političari su Ćiru proglasili neisplativim i proterali ga u Muzej železnice u Požegi. Pre devet godina, na inicijativu žitelja ovog kraja, završena je rekonstrukcija jedne od najlepših železničkih trasa na svetu kao i obnova drvenih vagona i stvorena je nova turistička atrakcija za naše i strane turiste.
Tako se obistinilo čuveno proročanstvo Mitra Tarabića iz 19. veka “Proći će podosta godina pa će se ljudi opet setiti gvozdenoga puta te će ispotekare obnoviti ovaj put, samo njim do Višegrada neće putovati radi potrebe i posla, već ljudi od zabave serbez odmorišta i uživancije.”
ŠTA VAS OČEKUJE TOKOM UZBUDLJIVE VOŽNJE ĆIROM –
Tokom dvoipočasovne vožnje, prelazi se samo 15,5 kilometara ali se za to vreme prolazi kroz 22 tunela i više mostova i vijadukta. Dok Ćira “pućka” i hvata krivine “gvozdenog puta” kroz guste šume, gotovo je nemoguće odgonetnuti odakle ste krenuli i kuda idete i to celom doživljaju daje poseban šarm.
Vagoni su lepo održavani, opremljeni drvenim klupama. Voz se na kratko zaustavlja na upečatljivim vidikovcima, a najduža pauza je u stanici Jatare. Na ovoj stanici, u planinskom bespuću, naime, niko nikada nije kupio kartu. Niti je ko tu ikada ušao, niti ko iz voza izašao. Krasi je prelep vodopad restorana napravljenog u steni.
ZA ONE KOJI TRAŽE SRODNU DUŠU, INTERESANTAN JE JEDAN KAMEN…
U nastavku putovanja, Ćira pravi pauzu i pored “Ludog kamena” – pozornice jedne od seoskih ljubavnih legendi a putnici koji čeznu za srodnom dušom treba na kamenu da ostave novčić i požele ljubav. Što se tiče stanice Golubići, nju je za potrebe filma “Život je čudo” izgradila ekipa Emira Kusturice, a nakon snimanja je poklonjena pruzi. Za neverovati je kako je uspešno stvorena iluzija starosti i oronulosti.
Interesovanje za vožnju stalno raste. Smatra se da će ukupan broj putnika, ove godine dostići brojku od 100.000. Od prošle godine, Ćirom se vikendom može otići i dalje, sve do Višegrada. Ova turistička ruta traje pet i po sati i već je prozvana “Od Tarabića do Andrića”.
Izvor: Sensa