14. oktobra 1892. godine, konjska zaprega je na trasi od Kalemegdana do Slavije povukla prvi beogradski tramvaj, popularnog “keca” ili jedinicu. Nakon dve godine postavljene su i šine za električne tramvaje, da bi takav tramvaj br. 1 vozio od centra grada, preko Ulice Kralja Milana, preko Slavije za Topčider. Beograd je bio treći grad u Evropi koji je uveo ovakav prevoz, posle Frankfurta i Ciriha, a pre Berlina, Londona i Pariza!
Šine su išle danas najstrožim centrom grada – Knez Mihailovom i Terazijama, od tadašnje kafane (danas palate) Albanije do Ruskog cara. Na nekadašnjem Pozorišnom trgu (a današnjem Trgu republike) bila je okretnica, baš oko spomenika knezu Mihailu. Šine su izvađene nakon Drugog sv. rata i tada se tramvaji zauvek sele iz centra Beograda.
Da priča o popularnoj jedinici ne bi ostala samo u sećanjima starijih sugrađana pobrinule su se današnje gradske vlasti i najavile POVRATAK TRAMVAJA U CENTAR PRESTONICE –
Naime, izmena projekta rekonstrukcije Trga Slavija predviđa i vraćanje šina u Ulicu kralja Milana i ponovno uspostavljanje tramvajskog saobraćaja prema Kalemegdanu. Ideja je da od Slavije, preko Kralja Milana, Terazija, Trga republike i Vasine ulice do Kalemegdana (Donji garad) saobraća PONOVO stari tramvaj na liniji 1.
– Osim toga produžila bi se i linija 6, pa bi od Tašmajdana nastavila dalje na Trg Nikole Pašića, Terazije, Trg republike, Vasinu, Kalemegdan i Pristanište. Terazijama će biti vraćen velelepni izgled kakav su izgubile pre skoro 70 godina, jer će za njih, Ulicu Kralja Milana i Trg Nikole Pašića biti rezervisani samo šinski prevoz, taksi vozila i pešaci – istakao je Vesić za Blic.
A stiže nam i NOVO čudo – elektrobus!
– Kroz Kralja Milana i Terazije biće uvedeni elektrobusi. Nabavkom četrdesetak vozila, oni će saobraćati na linijima 19, 21, 22 i 29 i takvo stanje potrajaće sve dok ih u centru ne odmene tramvaji. Takođe da bi smo ponovo uveli tramvaje preko Terazija potrebno je napraviti i skretnice u Ulici Tadeuša Košćuška, da se izgradi tri kilometra dvokolosečne pruge i kupi 16 novih tramvaja, a elektrobusi na pomenutim linijama dobiju novu okretnicu na Slaviji, pored Narodne banke – precizirao je gradski menadžer.
On je zaključio da postoji mogućnost da tramvaji na novoj deonici voze bez kontaktne mreže, jer u nove “španske” tramvaje mogu da se ugrade kondenzatori, što im omogućava da idu bez napajanja.
I tako, nakon definitivnog ukidanja mitske linije 1, 1985. godine, ona se vraća u punom sjaju – nova, savremena, bez napajanja. OVDE možete pročitati sve o starom popularnom “kecu”, a OVDE zašto je ukinut i šine preseljene van centra grada.
Izvor: Beoinfo