Спречавање и заустављање насиља подразумева посвећеност стварању безбедног окружења у којем деца могу да напредују без страха у социјалном и образовном смислу.
Малтретирање је агресивно понашање које је намерно и подразумева да постоји неравнотежа моћи или снаге. То је понашање које се понавља и може бити физичко, вербално или релацијско. Док дечаци могу да малтретирају друге користећи више физичких средстава, девојчице често малтретирају друге социјалном искљученошћу. Малтретирање је годинама део школе, па чак и радног места. Недавно су, међутим, технологија и друштвени медији створили ново место за малтретирање, сајбер простор. Сајбер малтретирање је малтретирање које се дешава на мрежи и преко мобилних телефона. Веб локације као што су YouTube, Instagram и Snapchat омогућавају деци да шаљу штетне, сталне поруке другој деци 24 сата дневно.
Кључну улогу у спречавању насиља имају наставници и родитељи који морају да предузимају одговарајуће мере и на тај начин активно учествују у решавању овог проблема.
Савети за наставнике и школско особље
Наставници и запослени и школама треба да буду свесни да се насиље углавном дешава у просторима као што су тоалети, двориште, претрпани школски ходници, као и путем мобилних телефона и компјутера (где је надзор ограничен или одсутан). Ако наставник примети малтретирање у учионици, треба одмах да интервенише како би га зауставио, сагледао инцидент и обавестио одговарајуће школске особље. Не препоручује се заједнички разговор са учеником који је злостављан и учеником који малтретира јер је то је непријатно и веома застрашујуће за ученика који је жртва.
Ученици и родитељи треба да буду укључени у безбедносне тимове и радне групе за борбу против насиља. Ученици могу да информишу одрасле о томе шта се заиста дешава и да поуче одрасле о новим технологијама које деца користе за малтретирање. Родитељи, наставници и школско особље могу треба да науче ученике како да се понашају када дође до малтретирања.
Школе и учионице морају ученицима понудити безбедно окружење за учење. Наставници морају експлицитно да подсете ученике да малтретирање није прихваћено у школи и да ће такво понашање имати последице. Израда документа против насиља и давање и ученику и родитељима/старатељима да га потпишу и врате у школу помаже ученицима да схвате озбиљност малтретирања.
Посматрајте своје дете да ли показује знакова да је малтретирано
Деца можда нису увек гласна о малтретирању. Знаци на које морате обратити пажњу: поцепана одећа, оклевање око одласка у школу, смањен апетит, ноћне море, плач или општу депресију и анксиозност. Ако откријете да је ваше дете малтретирано, не говорите му да „пусти то“ . Уместо тога, водите отворене разговоре у којима можете сазнати шта се заиста дешава у школи како бисте могли да предузмете одговарајуће кораке да исправите ситуацију. Најважније је да дете зна да ћете му помоћи и да треба да покуша да не узврати.
Научите своје дете како да се носи са малтретирањем
Вежбајте сценарије код куће у којима ваше дете учи како да игнорише насилника и/или развије асертивне стратегије за суочавање са малтретирањем. Помозите свом детету да идентификује наставнике и пријатеље који му могу помоћи у случају да их неко малтретира.
Поставите границе са технологијом
Образујте своју децу и себе о насиљу путем интернета и научите своју децу да не одговарају и не прослеђују претеће е-поруке. Ако одлучите да свом детету дате мобилни телефон, обавестите га да ћете пратити њихове текстуалне поруке. Родитељи треба да пријаве свако малтретирање школи и да документују све текстуалне поруке, мејлове или објаве на веб локацијама.
Савети за родитеље деце која се насилно понашају
Образујте своју децу о малтретирању. Могуће је да ваше дете има проблема са читањем социјалних ситуација и не зна шта ради штетно. Подсетите своје дете да малтретирање других може имати правне последице.
Деца уче понашању преко својих родитеља. Изложеност агресивном понашању или престрого окружење код куће чини децу склонијом малтретирању у школи.
Деца са ниским самопоштовањем често малтретирају да би се боље осећала. Чак и деца која изгледају популарна и вољена могу имати зле склоности. Родитељи треба да решавају лоше понашање и да дисциплинују дете.
Пријавите малтретирање и малтретирање путем интернета
За ученике је важно да пријаве свако малтретирање родитељу или одраслој особи којој верују. Деца често не пријављују малтретирање путем интернета јер се плаше да ће им родитељи одузети телефон или рачунар. Важно је да деца запамте да је малтретирање погрешно и да њиме треба да се бави одрасла особа.
Не узвраћајте малтретирањем
Можда је тешко не узвратити малтретирање, али покушајте да не покажете бес или сузе. Мирно реците насилнику да престане са малтретирањем или једноставно одшетајте.
Ученици који су изложени малтретирању могу се осећати преоптерећено, депресивно или анксиозно. Ако ваше дете или ученик има проблем у школи јер је малтретирано, психолог му може помоћи да развије отпорност и самопоуздање. Ово ће омогућити детету да буде успешније и у друштвеном и образовном смислу.
Спречавање и заустављање малтретирања подразумева посвећеност стварању безбедног окружења у којем деца могу да напредују без страха у социјалном и образовном смислу.