Тродневни Сајам омладинског предузетништва, који се први пут одржава у Београду, прилика је за све младе људе из Србије који се труде да покрену свој посао. Своје бизнис планове представило је више од 60 младих предузетника: Паметна рукавица за слепе и слабовиде, вештачка трава за дресирање паса за нужду, туристичка картица, ручно израђене лептир-машне, кравате и вунене капе, школа мјузикла… само су неке од представљених иновација и бизнис идеја.
Од 60 учесника, младих изумитеља и предузетника највећа гужва створила се на штанду Николе Крстића, матуранта Електротехничке школе „Никола Тесла“, који је представио прототип паметне рукавице за слепе и слабовиде.
– Паметна рукавица помоћу вибрација даје информацију слепој особи о удаљености од неког предмета. Пошто садржи камерицу, рукавица слепој особи пружа и податке о физиономији и емоцијама особе с којом разговара. На такмичењу у Аустрији са прототипом рукавице ушао сам у финале међу седам најбољих – каже Крстић. Додаје да су за производњу рукавице потребна већа средства, која он не може сам да обезбеди, тако да очекује помоћ спонзора.
Прилику да покаже свој изум искористио је и Лазар Шпоња, ученик Четврте београдске гимназије, који је представио еколошки патент, вештачку траву за дресирање паса за вршење нужде:
– Производ је осмишљен да помогне власницима паса да их науче да врше нужду у трави уместо у кући. Трава је природно окружење где кучићи врше нужду, па смо ми осмислили производ сачињен од вештачке траве који испод има фиоку у коју се скупља мокраћа.
Омладинске иновације поздравио је Ненад Поповић, министар за иновације и технолошки развој.
– Потенцијал сваке земље лежи у младости. Почетак је најтежи, али и најлепши. Не бојте се неуспеха јер у темељу успеха леже почетнички неуспеси. Битно је не поклекнути него наставити даље. Кабинет министра за иновације и технолошки развој подржава сваку акцију која служи као подстицај младима у њиховом раду. Ту смо да промивишемо климу храбрости и климу иновација – рекао је Поповић. Он је додао да је у 2018. у плану изградња још седам бизнис инкубатора за развој предузетништва у неколико градова у Србији.
Председник Привредне коморе Србије Марко Чадеж истакао је да је за 11 месеци 2017. у Србији регистровано 4.000 фирми.
– То говори колико се људи определило да започе сопствени бизнис – рекао је Чадеж и додао да су „идеје младих рођене у Србији“ већ познате широм света – електрични бицикл, паметне браве, дрвени каблови, апликација којом можете пратити пут хране од њиве до трпезе.
Чињенично стање у Србији је следеће:
– 140.000 особа млађих од 30 година је без посла у Србији
– 40.000 фирми отворено је за 11 месеци у 2017.
– 20.000 људи било заинтересовано за покретање приватног бизниса у 2017.
– 1.000 младих започело је сопствени бизнис субвенцијама НСЗ
– 13.600 младих прошло је обуке за повећање компетенција за запошљивост
Курир