Пала вам је напамет феноменална идеја за ваш посао. Већ месецима вам се врти у глави, и осећате да је то нешто посебно. Размишљате: “Кад бих само могао/могла да успем” или “Кад би ми само неко дао новац да то остварим!”
Погодите? Нико вам неће дати врећу пара. Али добра вест је то да вам не треба вам ничији новац.
Држите се следећих корака:
- Потврдите своју идеју
Најбољи начин да потврдите своју пословну идеју је да питате људе за њихово мишљење о томе. Не тражите новац или улагање. Питајте их за конкретне повратне информације. На пример, ако желите да отворите нови ресторан, питајте их какву храну воле да једу у ресторанима и у које најчешће иду. Добићете боље резултате ако се фокусирате на један по један одређени део вашег пословања уместо да их питате да ли би користили цео ваш производ или услугу — то им омогућава да дају детаљније одговоре без осећаја преоптерећености.
2. Напишите пословни план и пословни модел
Записивање ваших идеја и планова не само да вам помаже да разјасните шта желите да урадите, већ вам такође омогућава да се уверите да у вашем плану нема рупа. Ево шта треба да укључите:
- Опис вашег пословања, укључујући његову мисију и циљеве
- Опис циљног тржишта за ваш производ или услугу
- Опис конкуренције у вашој индустрији
- Опис како ће купци сазнати за ваш производ или услугу
- Колико је средстава потребно за почетне трошкове и текуће трошковe
3. Разговарајте са својим потенцијалним купцима
Да бисте своју пословну идеју спровели у дело, морате разговарати са својим потенцијалним купцима. Тако је — све почиње разговором. Када креирате нови производ или услугу, не можете претпоставити да ће се потребе ваших купаца ускладити са вашима, јер можда неће. Морате директно разговарати са потенцијалним купцима и питати их шта желе и колико би били спремни да плате за то.
4. Развијте прототип
Ако имате одличну идеју за производ или услугу, али желите да знате да ли ће га људи купити пре него што уложите време и новац у његову израду, потребно је да направите прототип. Прототип је радни модел ваше идеје који вам омогућава да видите да ли све функционише, шта треба прерадити и како бисте је могли побољшати. На пример, ако желите да будете слободни писац, напишите неколико примера чланака и понудите их бесплатно неким клијентима. Ако планирате да покренете посао са производњом хране, направите једно или два јела и продајте их на једном или два догађаја. Такође можете да користите алатке као што су Google Trends или SurveyMonkey да бисте видели које су идеје најпопуларније код купаца пре него што покренете своје пословање.
5. Разумевање правних оквира и регистрација вашег пословања
За регистрацију пословања у Србији задужена је Агенција за привредне регистре (АПР). Распитајте се да ли је најбоље да то буде предузентичка агенција, друштво са ограниченом орговорношћу или неки други облик. Сваки тип има своје предности и недостатке и погодан је за различите типове компанија. Када утврдите која врста фирме је права за ваше пословање, моћи ћете да је региструјете у АПР-у.
6. Финансирање и инвеститори
Иако не пропадају сви стартупи, они који то раде обично праве једну од две грешке. Прво, понестане им новца пре него што развију тржиште за свој производ или услугу; друго, не успевају да убеде инвеститоре да им дају новац у замену за удео у власништву . Најбољи начин да избегнете ове грешке је да покажете да ће људи желети ваш производ или услугу довољно да за то плате.
7. Изградите свест o свом производу или услузи
Пре него што започнете своју пословну идеју, изградња свести и кредибилитета код потенцијалних купаца је од суштинског значаја. Почните тако што ћете направити веб страницу, профиле на друштвеним мрежама и мејлинг листу. Обратите се људима који вам могу помоћи да добијете повратне информације о вашој идеји; где постоји довољна потражња за њим у вашој области. Постоји много начина да почнете без трошења великог новца на маркетиншке материјале или рекламне кампање. За почетак погледајте блогове Neil Patel-a да бисте започели.
8. Ангажујте сараднике
Оно што ће вам сигурно требати је књиговођа, а у зависности од бизниса и неко за корисничку подршку, продају, маркетинг…
9. Истражите конкуренцију
Ако имате бриљантну пословну идеју, требало би да се потрудите да је спроведете у дело — али ево још једног савета: пре него што покренете сопствени посао, обавезно истражите каква је конкуренција. Да ли постоји производ или услуга сличан вашем? Ако је тако, погледајте стратегије оглашавања и маркетинга. Немојте красти њихове идеје, већ се инспиришите њима и смислите шта вама одговара, јер је сваки посао јединствен.
Текст је објављен у оквиру пројекта “Вештине предузетништва: Едукација за примену нових технологија и савремених начина управљања бизнисом”
Секретаријат за привреду