Neke zbilja male i na prvi pogled beznačajne dileme u našem jeziku umeju ponekad da nam zagolicaju radoznalost, toliko da zaista zanemimo kada u rečenici treba da upotrebimo njihov pravilan oblik.
Tako je i sa ovom dilemom – da li čarape obuvamo ili ih oblačimo, pitanje je sad!
Kako bismo je rešili, napravili smo malu anketu među prolaznicima i stanovnicima prestonice, a neke od interesantnih odgovora podelićemo sa vama:
– Ja čarape obuvam, kao što obuvam i cipele, a oblačim majicu, jaknu, pantalone…
– Hmmm… interesantno pitanje, jer mislim da upotrebljavam obe reči. Nekada kažem da obuvam čarape, a nekada da ih oblačim. Mada, pošto čarape spadaju u odevni predmet pre bih rekla da ih oblačim. A cipele obuvam. Ne znam da li sam u pravu…?
– Ja sam iz kraja gde govorimo “nazuti” čarape, priglavke… Sećam se da je moj deda Milutin nosio obojke umesto čarapa. To vam je parče platna u koje se umotavala noga pre nego što se nazuju opanci. Ne znam kako su obojci dobili ime, ali rekao bih da se možda tom logikom i čarape “obuvaju”, a ne oblače. Kao obojci.
Priznaćemo da argumenti naših sagovornika nisu neosnovani i da se svako vodio nekom zdravorazumskom logikom. Kao i to da je svaki od njih blizu pravog.
Istina je da su obojci komad trougaonog ili četvorougaonog platna koji se obmotavao oko stopala, nešto kao preteča čarapa. Preko obojaka su se obuvali opanci ili druga obuća. U vojsci su bili u upotrebi do sredine 20. veka. Međutim, obojci su se obmotavali, a današnje čarape…?
U Rečniku Matice srpske čarape su deo odeće od pletene vune, pamuka i veštačkih vlakana koji se navlači na noge ispod obuće.
U Rečniku SANU stoji da je glagol obući radnja navlačenja odeće ili odevnog predmeta na sebe ili drugoga, koji se koristi i umesto glagola obuti, ako se na noge navlači obuća – obuti, nazuti.
Glagol obuti se definiše kao “navući na noge” obuću ili čarape, a navodi se i obući, navući pantalone, gaće…
Rečnik SANU nam, kao što smo videli, daje pravu definiciju sa primerom u kom se pominju BAŠ čarape. Ovim je dilema rešena – čarape ipak obuvamo!
Međutim, jezikofil.rs ukazuje na bitnu polisemantičnost i jednog i drugog glagola, kao i činjenicu da se čarape doživljavaju pre kao deo odeće nego kao vrsta obuće. To nam dozvoljava da upotrebimo i glagol obući.
Nije ni čudo što su naši sagovornici bili zbunjeni pitanjem i u velikoj dilemi. Jer, zaista, čarape se mogu i OBUTI, i OBUĆI, i NAZUTI, i NAVUĆI. Mada, prednost dajte, ipak, glagolu obuti. Jer, tako kaže Rečnik SANU.