Једна мама из Београда нашла се у непријатној ситуацији када је у књизи из српског језика прочитала да је мушкарац човек, а жена је жена. Дакле, жена није човек? Како ову ситуацију објаснити детету?
Пол је по рођењу биолошка чињеница, а род и пол су изједначени. Да ли то значи да је сиромашан српски језик или је друштво у коме живимо наметнуло одређене стереотипе и строге дефиниције?
На ово питање водитељима јутарњег програма Јовани и Срђану одговор су дале др Јованка Радић научни саветник Института за српски језик САНУ и проф. др Јелисавета Благојевић са Факултета за медије и комуникације.
“Изједначавање пола са родом је кренуло давно у граматици, дакле погрешно изједначавање па говоримо о природном и граматичком роду, а уствари мислимо на пол и род. На то се надовезао феминизам, покрет за уверењем да језик нешто квари у друштву. И онда су конструисали друштвене родове, мада не само у вези са тиме. Дете је поставило логично питање у контексту данашњег идеолошког мешања у језик и покушаја да се језик идеологизује и да се наметне моје тумачење неке форме језика. Дете мора бити збуњено и није добро тај пример дати у овом времену и овом контексту. Министри негирају да постоји опште у језику, на њиховим страницама ћете наћи сугестију да се избегава коришћење именице човек у општем значењу него да човек мора бити мушкарац. То се сада све помешало. Са једне стране траже да се све разложи, да феминизација буде доследна, да никад за жену да не кажете доктор, ако је она жена”, објашњава др Јованка Радић.
Са друге стране, проф др Јелисавета тврди да феминизам није први доводио у питање категорију човека, већ да се то дешавало још од почетка 20. века.
Категорија човек је категорија која је на почетку 20. века на најразличитије начине доведена у питање. Нису је доводиле у питање само феминисткиње, да је идеолошка категорија, да она заправо није неутрална категорија ни у језику, нити уопште у било ком контексту. да под човеком увек подразумевамо једну привилеговану позицију, мушкарца, белца, хришћанина, добростојећег, здравог итд. Дакле, то није само феминистичка прича, ту се феминизам наслања на једну озбиљну теоријску традицију од почетка 20. века.
Извор: Б92